فروشگاه آموزش پرینت 3D انجمن
  1. محمد نادعلی
  2. الکترونیک و رباتیک
  3. شنبه, 18 بهمن 1399
  4.  اشتراک از طریق ایمیل
سلام، ما یه سیستم رک پینیون داریم ولی چون رک بر روی پایه هایی مثل پل هست که اختلاف ارتفاع در حد 0.5 میلیمتر دارند فشار به شفت موتور میاد. از کوپلینگ استفاده کردیم اما کوپلینگ و چرخدنده هنگام حرکت جا میمونه و بعد از دو سه بار رفت و برگشت کوپلینگ داغون شد :(
چه کنیم که اگه چیزی مثل دست انداز در مسیر پینیون روی رک بود به شفت موتور فشار نیاد؟
ایا سیستم کوپلینگی وجود داره که دو تا شفت رو در مسیر چپ و راست مقید کنه که جا نمونه و فقط اجازه حرکت بالا و پایین برای گذر از جاهایی که چند صدم یا دهم دست انداز داره بتونه بالا و پایین بره؟
پیوست ها
به این یحث رای دهید:
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
عباس بطالبلو پاسخ پذیرفته شده
متخصص مکاترونیک
سلام محمد عزیز

مرسی از توضیحات کاملتون. حقیقتا تنها موردی که به ذهنم میرسه استفاده از کوپلینگ های انعطاف پذیر هست که موردی رو باید انتخاب کنید که گشتاورهای بالا رو تحمل کنند. موارد زیر رو می تونید در سایت صنعت بازار بررسی کنید:

https://b2n.ir/078345

موفق باشید
Bataleblu.A;)
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
محمد نادعلی پاسخ پذیرفته شده
سلام ممنون
استپر موتور ما از نوع نما 23 با گشتاور 23 کیلوگرم سانتیمتر با قطر شفت 8 میلیمتر هستش.
با توجه به جدول زیر از چه کوپلینگی استفاده کنیم؟


درضمن یه توضیحی در رابطه با مفهوم گشتاور ودور بر دقیقه میدین؟ و رابطشون با هم یا تبدیلشون بهم. چون برای پیدا کردن کوپلینگ یه جا گشتاور گفته بود یه جا دور بر دقیقه.
پیوست ها
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
عباس بطالبلو پاسخ پذیرفته شده
متخصص مکاترونیک
سلام ممنون
استپر موتور ما از نوع نما 23 با گشتاور 23 کیلوگرم سانتیمتر با قطر شفت 8 میلیمتر هستش.
با توجه به جدول زیر از چه کوپلینگی استفاده کنیم؟


درضمن یه توضیحی در رابطه با مفهوم گشتاور ودور بر دقیقه میدین؟ و رابطشون با هم یا تبدیلشون بهم. چون برای پیدا کردن کوپلینگ یه جا گشتاور گفته بود یه جا دور بر دقیقه.


سلام محمد عزیز

اولا باید با توجه به شفت موتورتون قطر داخلی رو انتخاب کنید که میشه مورد اول. دوما بررسی کنید برای مشکلتون تغریباچقد جابجایی در محورتون به صورت افقی عمودی و دایروی ایجاد می شه و در دیتاشیت مقادیر allowable deviation رو بررسی کنید. بیشتر از ماکزیمم این مقادیر کوپلینگ تحت فشار خواهد بود و ممکنه صدمه ببینه.
رابطه بین گشتاور و سرعت موتور در دیتاشیت موتورتون مشخصه نمودار داره. مشکل شما انحرافه سیستمتون هست.

موفق باشید
Bataleblu.A;)
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
محمد نادعلی پاسخ پذیرفته شده
ممنون، ولی کوپلینگ اولی درسته قطرش به ما میخوره ولی ماکزیمم گشتاورش رو تو جدول 1.6 نیوتن متر نوشته در صورتی که برای موتور ما گشتاور حدود 2.3 نیومتن متر هستش. به نظرتون این مشکل به وجود نمیاره؟ مورد سومی و چهارمیش مناسب تر نیست؟

اون سرعت مجاز واحدش چیه؟ که نوشته بر دقیقه. چی بر دقیقه هست؟ و ما چطور میتونیم برای موتورمون رو محاسبه کنیم؟ البته فک کنم بچه ها تو برنامه نویسی سرعت رو تعیین می کردند.
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
عباس بطالبلو پاسخ پذیرفته شده
متخصص مکاترونیک
ممنون، ولی کوپلینگ اولی درسته قطرش به ما میخوره ولی ماکزیمم گشتاورش رو تو جدول 1.6 نیوتن متر نوشته در صورتی که برای موتور ما گشتاور حدود 2.3 نیومتن متر هستش. به نظرتون این مشکل به وجود نمیاره؟ مورد سومی و چهارمیش مناسب تر نیست؟

اون سرعت مجاز واحدش چیه؟ که نوشته بر دقیقه. چی بر دقیقه هست؟ و ما چطور میتونیم برای موتورمون رو محاسبه کنیم؟ البته فک کنم بچه ها تو برنامه نویسی سرعت رو تعیین می کردند.


ببینید، شما نمودار گشتاور سرعت موتورتون رو ببینید و بررسی کنید ایا همه گشتاور موتور رو شما استفاده می کنید؟ قطعا خیر! پس گشتاوری من بعید می دونم مشکل داشته باشه مگر واقعا گشتاور 2.3 رو به کوپلینگ وارد کنید که طبق مکانیزمتون باید محاسبه کنید چه گشتاوری واقعا وارد می شود با توجه به سرعت مدنظرتون.
سرعت داخل نمودار هم دور بر دقیقه هست. بله سرعت رو با برنامه نویسی مشخص میشه موتورتون با سرعتی می چرخه.

موفق باشید
Bataleblu.A;)
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
محمد نادعلی پاسخ پذیرفته شده
قطر پینیون ما 28 میلیمتر هست.
حد اکثر سرعت مورد نیاز ما نیم متر بر ثانیه هست.
من محاسبه کردم موتور ما طبق نمودارش 1.7 نیوتن متر گشتاور تولید میکنه در ماکزیمم سرعت مورد نیاز ما.

از همه مهمتر زمان شروع حرکت موتور طبق جدول ماکزیمم گشتاور تولید میشه که همون 2.3 نیوتن متر هست و بعد کم میشه و به 1.7 میرسه که سرعت ماکزیمم ما هستش.
ولی کوپلینگ اولی در جدول حداکثر 1.6 نیوتن متر گشتاور تحمل میکنه که فک کنم بالاتر از رنج ما باشه.

آیا محاسبات من درسته؟
چون ما وقتی با کوپلینگ انعطاف پذیر الومینیومی معمولی استفاده میکردیم با یک متر رفت و برگشت کلا کوپلینگ دفرمه میشد.
پیوست ها
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
عباس بطالبلو پاسخ پذیرفته شده
متخصص مکاترونیک
قطر پینیون ما 28 میلیمتر هست.
حد اکثر سرعت مورد نیاز ما نیم متر بر ثانیه هست.
من محاسبه کردم موتور ما طبق نمودارش 1.7 نیوتن متر گشتاور تولید میکنه در ماکزیمم سرعت مورد نیاز ما.

از همه مهمتر زمان شروع حرکت موتور طبق جدول ماکزیمم گشتاور تولید میشه که همون 2.3 نیوتن متر هست و بعد کم میشه و به 1.7 میرسه که سرعت ماکزیمم ما هستش.
ولی کوپلینگ اولی در جدول حداکثر 1.6 نیوتن متر گشتاور تحمل میکنه که فک کنم بالاتر از رنج ما باشه.

آیا محاسبات من درسته؟
چون ما وقتی با کوپلینگ انعطاف پذیر الومینیومی معمولی استفاده میکردیم با یک متر رفت و برگشت کلا کوپلینگ دفرمه میشد.



بله درسته محاسبات

در کوپلینگ قبلی باید دید تو اون یک متر ایا deviation ایجاد شده یا خیر. اگر بوده قطعا دلیل اصلی اونه که نتونسته تحمل کنه. در غیر این صورت بله گشتاور بالاتر انتخاب کنید.
Bataleblu.A;)
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
محمد نادعلی پاسخ پذیرفته شده
سلام
ممنون
منظور از deviation انحراف محور هستش؟ در واقع منظور تراز نبودن موتور یا زاویه دار بودن رک نسبت به پینیون هستش که چرخدنده ها کامل در هم نمیشینند؟
یکم میشه توضیح بدین؟ و اینکه چطور رفعش کنیم؟

یه مشکل داریم که طبق شکل بالاتر وقتی اون پل نارنجی که موتور روش نصبه به مانع میخوره باید سیستم فرمان توقف رو بده. اما برای ما وقتی به مانع میخورد با توجه به اینکه پل نارنجی روی ریل واگن حرکت روانی داره به محض شروع حرکت انگار پینیون منحرف میشه و عقب میمونه و پل که موتور روشه کمی جلوتر هستش و انکودر اشتباه میکنه و وقتی که به مانع میخوره فرمان توقف صادر نمیشه ولی پل می ایسته چون جلوش مانع هستش اما به علت انعطاف پذیر بودن کوپلینگ محور منحرف میشه و پینیون میره بالای رک و بکس و واد میکنه و تق تق صدا میده و در این حین کلا کوپلینگ داغون میشه. :(
در واقع سیستم می ایسته اما پینیون با محورش منحرف میشه بالای سطح دنده های رک هرز میگرده. در واقع موقع برخورد سرعت کم میشه و دوباره گشتاور بالا میره. در واقع انگار اول و آخر حرکت گشتاور 2.3 تولید میشه و وسطای حرکت گشتاور 1.7 داره. اون آخر نباید پینیون منحرف بشه. چون دقت دستگاه باید 0.3 میلیمتر باشه تو حرکت. اگه ما یه کوپلینگ قوی بگیریم که حداقل تحملش از حداکثر گشتاور ما بیشتر باشه دیگه منحرف نمیشه اما اینطوری اگه باشه دیگه کارایی منعطف بودنشو از دست میده انگار.
آیا میشه یه میکرو سوئیچ بذاریم تا با برخورد به مانع فرمان توقف صادر بشه و ما دستور رو از انکودر که به درایو میده نگیریم و از همون میکرو سوئیچ بگیرم تا سریع جریان رو قطع کنه که بکس و واد نداشته باشیم؟
مشکل اینه که پل نارنجیه قراره روی یک میز حرکت کنه و اینکه اجسام کجای میز هستند متفاوته و ما باید چند تا میکرو سوئیچ نصب کنیم که زیاد منطقی نیست. اونم میکروسوئیچ با دقت 0.3
راستی چه مدل میکرو سوئیچی رو پیشنهاد میدین؟ عرض پل نارنجی که قراره به موانع بخوره نیم متره.
یا اینکه دو طرف پل نارنجی قطع کن یا چشمی لیزری بذاریم.
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
عباس بطالبلو پاسخ پذیرفته شده
متخصص مکاترونیک
سلام
ممنون
منظور از deviation انحراف محور هستش؟ در واقع منظور تراز نبودن موتور یا زاویه دار بودن رک نسبت به پینیون هستش که چرخدنده ها کامل در هم نمیشینند؟
یکم میشه توضیح بدین؟ و اینکه چطور رفعش کنیم؟

یه مشکل داریم که طبق شکل بالاتر وقتی اون پل نارنجی که موتور روش نصبه به مانع میخوره باید سیستم فرمان توقف رو بده. اما برای ما وقتی به مانع میخورد با توجه به اینکه پل نارنجی روی ریل واگن حرکت روانی داره به محض شروع حرکت انگار پینیون منحرف میشه و عقب میمونه و پل که موتور روشه کمی جلوتر هستش و انکودر اشتباه میکنه و وقتی که به مانع میخوره فرمان توقف صادر نمیشه ولی پل می ایسته چون جلوش مانع هستش اما به علت انعطاف پذیر بودن کوپلینگ محور منحرف میشه و پینیون میره بالای رک و بکس و واد میکنه و تق تق صدا میده و در این حین کلا کوپلینگ داغون میشه. :(
در واقع سیستم می ایسته اما پینیون با محورش منحرف میشه بالای سطح دنده های رک هرز میگرده. در واقع موقع برخورد سرعت کم میشه و دوباره گشتاور بالا میره. در واقع انگار اول و آخر حرکت گشتاور 2.3 تولید میشه و وسطای حرکت گشتاور 1.7 داره. اون آخر نباید پینیون منحرف بشه. چون دقت دستگاه باید 0.3 میلیمتر باشه تو حرکت. اگه ما یه کوپلینگ قوی بگیریم که حداقل تحملش از حداکثر گشتاور ما بیشتر باشه دیگه منحرف نمیشه اما اینطوری اگه باشه دیگه کارایی منعطف بودنشو از دست میده انگار.
آیا میشه یه میکرو سوئیچ بذاریم تا با برخورد به مانع فرمان توقف صادر بشه و ما دستور رو از انکودر که به درایو میده نگیریم و از همون میکرو سوئیچ بگیرم تا سریع جریان رو قطع کنه که بکس و واد نداشته باشیم؟
مشکل اینه که پل نارنجیه قراره روی یک میز حرکت کنه و اینکه اجسام کجای میز هستند متفاوته و ما باید چند تا میکرو سوئیچ نصب کنیم که زیاد منطقی نیست. اونم میکروسوئیچ با دقت 0.3
راستی چه مدل میکرو سوئیچی رو پیشنهاد میدین؟ عرض پل نارنجی که قراره به موانع بخوره نیم متره.
یا اینکه دو طرف پل نارنجی قطع کن یا چشمی لیزری بذاریم.


سلام

محمد عزیز deviation همون انحراف محور هست که محوری که توسط کوپلینگ به محور موتورتون وصل شده انحراف در راستای x و یا y داشته باشد. این مقدار تا حدی برای کولینگ های مختلف قابل تحمل بوده که در دیتاشیت مشخص هست.

در مورد مشکلتون هم من متاسفانه کامل متوجه نشدم ولی می دونم برای تشخیص مانع حتما لازمه میکروسوئیچ قرار بدید و یا سنسورهای مختلف مثل IR و تنها انکودر نمیشود. اگر تمایل داشتید با داخلی 3 تماس بگیرید شاید بیشتر بتوان روی طرح بحث کرد. در صورت امکان قبل از تماس تصاویر بیشتر و با فاصله بیشتر از کل دستگاه هم قرار بدید تا دید کلی رو بهتر ایجاد کند.

موفق باشید
Bataleblu.A;)
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
محمد نادعلی پاسخ پذیرفته شده
سلام،
ببینید ما یک میز مستطیل شکل داریم که دو سمتش دو قطعه موسوم به پل نارنجی (در عکس های گرافیکی نارنجیه) وجود داره. این پل ها از دو طرف حرکت می کنند و به هم میرسند. وقتی به یک جسم رسیدند باید بایستند و مسافتی که طی کردند را محاسبه و از طول کل میز کم کنند تا طول جسم به دست بیاید. همین.
در این مکانیزم از استپر موتور انکودر و درایو و ... استفاده شده.
این پل ها دو ستون دارند که مثل قطار روی ریل واگن قرار گرفته اند و حرکت می کنند. اما موتور محرک هم روی این پل نصب میشه با این تفاوت که یک رک به موازات ریل قرار داره که پینیون موتور روی اون قرار میگیره و نیروی موتور رو انتقال میده که این باعث حرکت پل نارنجی میشه. پینیون و موتور در یک راستا طراحی شدند اما مشکل این است که به محض شروع حرکت پینیون دچار انحراف میشه و تلو تلو میکنه وباعث فشار زیادی به کوپلینگ معمولی (گشتاور پایین) میاد. به طوریکه با یک بار رفت و برگشت کلا داغون میشه.
اینکه چرا منحرف میشه رو نمیدونیم شاید به خاطر گشتاور 2.3 نیوتن متری موتور هستش. البته مسیرش هم ساعت نیست.
مشکل بعدی که داریم اینه که وقتی پل نارنجی در مسیرش به یک جسم فلزی برخورد کرد باید دستور توقف صادر بشه اما انگار اصلا متوجه نیست و مثل لودر میزنه هرچی تو مسیر هست هل میده میبره. و اگر یک جسم مثلا جوشکاری شده تو مسیر بذاریم پل نارنجی با اون برخورد میکنه و می ایسته. اما پینیون به خاطر انعطاف پذیری کوپلینگ از مسیرش به شدت منحرف میشه و به بالای دندانه های رک میره و اونجا به حرکتش به صورت هرز گرد و بکسواد ادامه میده و در واقع اصلا سیستم خاموش نمیشه.
ما میخوایم به محض اینکه کوچکترین تغییری در سرعت حرکت موتور یا گشتاور اون بوجد اومد سیستم متوجه حضور یک جسم در مسیرش بشه و دستور توقف رو صادر کنه. اینجا ما وقتی یک جسمی در مسیر استپر موتور میذاریم که باهاش برخورد کنه سرعت پل نارنجی میاد پایین اما مشکل اینه که بلافاصله گشتاور استپر موتور زیاد میشه و جسم رو میبره با خودش و اصلا ترمز زدن حالیش نیست...

از اونجایی که اول صبح یک بار پل نارنجی باید کل مسیر رو به صورت رفت و برگشت برای رفرنس گیری مثل دستگاه های سی ان سی طی کنه تا موقعیتش شناسایی بشه نمیتونیم از سنسور چشمی استفاده کنیم چون بالاخره باید پل نارنجی مثلا سمت چپ بره برسه به پل نارنجی سمت چپ و بعد که متوقف شد برگرده به ابتدای سمت راست برای رفرنس گیری. درواقع ما اینجا یک برخورد باید بین پل ها داشته باشیم. ما میخایم از طریق برخورد و تغییرات سرعت و قدرت موتور بفهمیم که جسمی در مسیر هست و درایو دستور بعدی رو اجرا کنه. میکرو سوئیچ هم زیاد کار ساز نیست چون در معلوم نیست جسم دقیقا در کجا قرار میگیره که روبروش میکرو سوئیچ بذاریم.

در زیر چند تا عکش گذاشتم اما این نمونه تستی هست اون گرافیکیه کاملترشه.
پیوست ها
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
عباس بطالبلو پاسخ پذیرفته شده
متخصص مکاترونیک
سلام

ممنون از توضیحات کاملتون. مطابق با تماس تلفنی که داشتیم شما می تونید برای انتهای کار از میکرو سوئیچ استفاده کنید و برای تشخیص مانع از سنسورهای نوری و یا تخمین گشتاور موتور با اندازه کیری جریان انها که برای موتورها دی سی این کار قابل انجام هست.

موفق باشید
Bataleblu.A;)
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
محمد نادعلی پاسخ پذیرفته شده
سلام
torsional stiffness رو چطوری میشه محاسبه کرد؟ و اصن چیه و به چکار میاد؟ میشه برای ما رو محاسبه کنید؟ فرمولش رو هم بگین.

قدرت موتور ما 2.3 نیوتن متر هست و قطر شفت 8 میلیمتر، قطر پینیون 28 میلیمتر و قراره با سرعت 0.5m/s حرکت کنه.
راستی از سه مدل کوپلینگ زیر با توجه به مشخصات بالا و درنظر گرفتن ضریب ایمنی و ... کدوم کوپلینگ رو انتخاب کنیم؟ که هم موقع برخورد پل با مانع، پینیون هم ترمز کنه و چسبندگی لازم به رک رو داشته باشه و بالاش هرزگرد نچرخه. انحرافات ناخواسته رو هم بتونه تحمل کنه. در طراحی ما شفت پینیون و شفت موتور رو همراستا در نظر گرفتیم. اما کوپلینگ حال حاضر ما وقتی شروع میکنه به حرکت تلو تلو میخوره و منحرف میشه و بعد از برخورد با مانع و بکسواد پینیون روی رک، داغان میشه.

https://www.sanatbazar.com/shop/shop-main/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%81%D8%AA-jm30c-5-5-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AE%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-16-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%B1

https://www.sanatbazar.com/shop/shop-main/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B9%D8%B7%D8%A7%D9%81-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-bw25c-5-5-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AE%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-12-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%B1


https://www.sanatbazar.com/shop/shop-main/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%81%D8%AA-jh25c-5-5-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AE%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-10-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%B1


این پایینی هم کوپلینگی هست که الان داریم و داغون شده.
https://www.sanatbazar.com/shop/shop-main/%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D9%86%D8%B9%D8%B7%D8%A7%D9%81-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-8-5-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D9%BE%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%87-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%DB%8C

یه سوال دیگه. ما وقتی میخوایم به میکرو بگیم استپ موتور با چه سرعتی بره میگم اینقدر زاویه در زمان بچرخه. خب میتونیم تو برنامه بگیم اگه انکودر دید اون زوایه در زمان بیشتری داره طی میشه یعنی اینکه یه جسمی جلوشه و مانع داره و فرمان توقف بده؟ که دیگه از سنسور استفاده نکنیم؟

درضمن از مقاومت حساس به نیرو میشه استفاده کرد؟ مثلا بذاریمش روی او پل یا صفحه نارنجی و وقتی که به مانع خورد بفهمه و دستور توقف صادر بشه.
https://www.sanatbazar.com/shop/shop-main/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88-force-sensitive-resistor-long
پیوست ها
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
عباس بطالبلو پاسخ پذیرفته شده
متخصص مکاترونیک
سلام
torsional stiffness رو چطوری میشه محاسبه کرد؟ و اصن چیه و به چکار میاد؟ میشه برای ما رو محاسبه کنید؟ فرمولش رو هم بگین.

قدرت موتور ما 2.3 نیوتن متر هست و قطر شفت 8 میلیمتر، قطر پینیون 28 میلیمتر و قراره با سرعت 0.5m/s حرکت کنه.
راستی از سه مدل کوپلینگ زیر با توجه به مشخصات بالا و درنظر گرفتن ضریب ایمنی و ... کدوم کوپلینگ رو انتخاب کنیم؟ که هم موقع برخورد پل با مانع، پینیون هم ترمز کنه و چسبندگی لازم به رک رو داشته باشه و بالاش هرزگرد نچرخه. انحرافات ناخواسته رو هم بتونه تحمل کنه. در طراحی ما شفت پینیون و شفت موتور رو همراستا در نظر گرفتیم. اما کوپلینگ حال حاضر ما وقتی شروع میکنه به حرکت تلو تلو میخوره و منحرف میشه و بعد از برخورد با مانع و بکسواد پینیون روی رک، داغان میشه.

https://www.sanatbazar.com/shop/shop-main/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%81%D8%AA-jm30c-5-5-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AE%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-16-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%B1

https://www.sanatbazar.com/shop/shop-main/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B9%D8%B7%D8%A7%D9%81-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-bw25c-5-5-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AE%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-12-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%B1


https://www.sanatbazar.com/shop/shop-main/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%81%D8%AA-jh25c-5-5-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AE%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-10-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%B1


این پایینی هم کوپلینگی هست که الان داریم و داغون شده.
https://www.sanatbazar.com/shop/shop-main/%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D9%86%D8%B9%D8%B7%D8%A7%D9%81-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-8-5-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D9%BE%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%87-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%DB%8C

یه سوال دیگه. ما وقتی میخوایم به میکرو بگیم استپ موتور با چه سرعتی بره میگم اینقدر زاویه در زمان بچرخه. خب میتونیم تو برنامه بگیم اگه انکودر دید اون زوایه در زمان بیشتری داره طی میشه یعنی اینکه یه جسمی جلوشه و مانع داره و فرمان توقف بده؟ که دیگه از سنسور استفاده نکنیم؟

درضمن از مقاومت حساس به نیرو میشه استفاده کرد؟ مثلا بذاریمش روی او پل یا صفحه نارنجی و وقتی که به مانع خورد بفهمه و دستور توقف صادر بشه.
https://www.sanatbazar.com/shop/shop-main/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88-force-sensitive-resistor-long


سلام

در رابطه با torsional stiffness لینک زیر به زیبایی توضیح دادند که این مفهوم به چه صورت هست. در واقع میزان صلبیت فنر رو هم تا حدی این مفهوم بیان میکنه. هر چه این مقدار بیشتر باشه دقت بالاتر میره در کوپلینگ و در واقع به سمت کوپلینگ صلب رفته و خواص فنری بودن از بین خواهد رفت!

https://blog.rw-america.com/blog/topic/coupling-torsional-stiffness

در رابطه با کوپلینگ ها هم با توجه به این که شفت های شما به نظر هم راستا نمی ایند از مدلی استفاده کنید که deviation بیشتری تحمل می کنند. و حتما باید مطابق با تماسی که داشتیم از سنسور استفاده کنید و موتور متوقف شود و اجازه دوران و ساییدیگی بین رک و پینیون رو ندهید. شاید کوپلینگ زیر مناسب تر باشد:

https://b2n.ir/r04624

سنسوری که فرمودید مناسب هست و باید تست کنید. ولی روش انکودری که گفتید خیر!

موفق باشید
Bataleblu.A;)
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
محمد نادعلی پاسخ پذیرفته شده
سلام، مدل کوپلینگی که فرموده بودین را خریدیم اما جواب نگرفتیم. وقتی به صورت خلاص حرکت میدهیم مشکلی خاصی نیست اما وقتی که موتور خودش به حرکت در میاید یک پیچشی ایجاد می کند و کلا پینیون از رک خارج می شود. میخوایم از کوپلینگ صلب استفاده کنیم که ریسک بالایی دارد و فشار زیادی احتمالا به شفت موتور وارد می کند. نظر شما چیست؟
به نظرم چون سر پینیون ازاد هستش از کوپلینگ انعطاف پذیر استفاده نکنیم بهتره. چون گشتاور موتور، کوپلینگ انعطاف پذیر رو در هم میپیچونه و اختلال در محاسبات انکودر بوجود میاره.
-- تکمیلی:
الان یه کوپلینگ صلب ساختیم. منحرف نمیشه. ولی پیچهای موتور رو شل بستم که انحرافات جزیی ریل و رک (که می بایست حتما موازی باشند) سبب فشار به شفت نشه. اما این راه حل موقت هستش. برای جلوگیری از فشار به شفت موتور چه راه حلی پیشنهاد میدین؟
پیوست ها
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
عباس بطالبلو پاسخ پذیرفته شده
متخصص مکاترونیک
سلام، مدل کوپلینگی که فرموده بودین را خریدیم اما جواب نگرفتیم. وقتی به صورت خلاص حرکت میدهیم مشکلی خاصی نیست اما وقتی که موتور خودش به حرکت در میاید یک پیچشی ایجاد می کند و کلا پینیون از رک خارج می شود. میخوایم از کوپلینگ صلب استفاده کنیم که ریسک بالایی دارد و فشار زیادی احتمالا به شفت موتور وارد می کند. نظر شما چیست؟
به نظرم چون سر پینیون ازاد هستش از کوپلینگ انعطاف پذیر استفاده نکنیم بهتره. چون گشتاور موتور، کوپلینگ انعطاف پذیر رو در هم میپیچونه و اختلال در محاسبات انکودر بوجود میاره.
-- تکمیلی:
الان یه کوپلینگ صلب ساختیم. منحرف نمیشه. ولی پیچهای موتور رو شل بستم که انحرافات جزیی ریل و رک (که می بایست حتما موازی باشند) سبب فشار به شفت نشه. اما این راه حل موقت هستش. برای جلوگیری از فشار به شفت موتور چه راه حلی پیشنهاد میدین؟


سلام مجدد

اینطور که در تصویر مشخص هست به احتمال زیاد موتور شما کمی پایینتر از جای اصلی خودش بسته شده و پینیون شما تحت فشار از ابتدا احتمالا بسته شده که چنین فشاری به کوپلینگ ایجاد کرده. لطفا با سرعت های خیلی خیلی پایین موتور کار رو تست کنید و کم کم سرعت رو بالا ببرید تا دید بهتری پیدا کنید.

کوپلینگ صلب تمام فشار رو به موتور وارد می کنه و می تونید اگر جای پیچ های موتورتون جای بازی کردن داره طی حرکت روی ریل پیچ هارو کم کم سفت کنید تا محل بهینه تری برای بستن موتور رو پیدا کنید.

موفق باشید
Bataleblu.A;)
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
محمد نادعلی پاسخ پذیرفته شده
رک و پینیون همتراز هستند. و موتور پایینتر نیست. وقتی موتور خاموشه حرکت میدیم مشکلی نداره اما وقتی موتور روشن میشه کم کم منحرف میشه و میپیچه. در کوپلینگ صلب این مشکل رو نداریم. اما بحث فشار اومدن به موتور برامون مهمه.
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
عباس بطالبلو پاسخ پذیرفته شده
متخصص مکاترونیک
رک و پینیون همتراز هستند. و موتور پایینتر نیست. وقتی موتور خاموشه حرکت میدیم مشکلی نداره اما وقتی موتور روشن میشه کم کم منحرف میشه و میپیچه. در کوپلینگ صلب این مشکل رو نداریم. اما بحث فشار اومدن به موتور برامون مهمه.

ایا با سرعت پایین هم همین مشکل پیش میاد برای کوپلینگتون؟
Bataleblu.A;)
نظر
هیچ نظری هنوز ایجاد نشده است.
  • صفحه :
  • 1


هنوز به این بحث پاسخی داده نشده است
مهمان
پاسخ شما
فایل ها یا عکس های لازم برای این بحث را از اینجا بارگزاری کنید، فرمت های قابل پشتیبانی: gif,jpg,png,zip,rar
• حذف آپلود فایل ها (بیشترین حجم فایل : 2 MB)
شما می توانید در پست خود رای گیری قرار دهید. رای گیری در پست شما نمایش داده خواهد شد.
تنظیمات رای دادن
به اشتراک گذاری مکان فعلی شما

اگر تمایل دارید که موقعیت جغرافیایی شما به اشتراک گذاشته شود از این بخش استفاده نمایید..

عرض جغرافیایی:
طول جغرافیایی:
کد امنیتی
این بخش برای امنیت سایت و تشخیص انسان از ربات ایجاد شده است.

تماس با ما
  • تلفن و صندوق صوتی: ۰۲۱۲۸۴۲۱۴۹۰

  • تلفن: ۰۲۱۹۱۰۳۵۳۸۱

  • فقط برای پیام تلگرام و واتساپ: 09120870443

  • آدرس: تهران، میدان انقلاب، کوچه جنتی، بن بست فرسار، پلاک 7، واحد 4
  • ساعت کاری از 9 تا 18 شنبه تا چهارشنبه و پنجشنبه از 9 تا 14.
  • info [@] sanatbazar.com
  •  فعالیت فروشگاه بصورت اینترنتی می باشد لذا از مراجعه حضوری خودداری فرمایید.

©کپی رایت 2020-2016 | تمام حقوق برای صنعت بازار محفوظ است

گفتگو